Motywacja.
Angażowanie.
Jak kształtować nastawienie w oparciu o motywację i angażowanie?
Motywacja
Motywacja to wewnętrzna siła umożliwiająca podejmowanie wyzwań, ułatwiająca realizację zadań lub urzeczywistnianie marzeń.
Motywację można trenować jak każdą umiejętność poprzez stosowanie różnych technik. Może się zdarzyć, że pomimo wiedzy i umiejętności brakuje mocy do podjęcia działań. Wówczas warto skorzystać ze wsparcia coachingu lub ze wsparcia psychologicznego, kiedy stan niemocy jest powiązany z bardzo silnymi emocjami.
Świadoma praca nad motywacją pomaga ją wzmocnić i/lub utrzymać, aby osiągnąć określone cele lub zmienić swoje zachowanie w pozytywny sposób i może być stosowana w różnych kontekstach, w tym w miejscu pracy, w sporcie, w szkole, w zdrowym trybie życia i w różnych aspektach osobistych.
Praca nad motywacją zwykle składa się z kilku etapów, które obejmują:
- Określenie celów, które chce się osiągnąć. Cele powinny być konkretnie sformułowane, realistyczne i związane z wartościami i potrzebami.
- Analiza przeszkód, które utrudniają osiągnięcie celów. Mogą to być wewnętrzne przeszkody, takie jak lęki, blokujące przekonania i brak pewności siebie, jak i zewnętrzne, takie jak brak wsparcia lub czasu.
- Planowanie działań, które pomogą pokonać przeszkody i osiągnąć cele. Plan powinien być realistyczny, a działania powinny być stopniowe i konsekwentne.
- Monitorowanie postępów realizacji celów i dokonywanie ewentualnych zmian w planach.
- Nagradzanie osiągnięć jest ważnym elementem treningu motywacji, ponieważ pomaga utrzymać motywację do działania i podejmowania wysiłku.
- Zapewnienie sobie wsparcia społecznego, kogoś kto będzie blisko, kiedy poziom motywacji spadnie lub nadejdą chwile zwątpienia. Może to być ktoś bliski, społeczność, która ma podobny cel lub coach, mentor, psycholog.
Angażowanie
Angażowanie to proces, który ma na celu zwiększenie poziomu partycypacji pracowników w osiąganie celów organizacji/firmy, zwiększanie ich wydajności, satysfakcji i lojalności wobec niej. Angażowanie powinno przebiegać dwustronnie, czyli zarówno pracownicy jak i pracodawcy podejmują wysiłki w celu osiągnięcia pozytywnych rezultatów.
Aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, pracodawcy mogą stosować różne strategie, takie jak:
- Komunikacja, regularna, otwarta i jasna pomiędzy pracodawcą a pracownikami pomaga zwiększyć ich poczucie przynależności i zaangażowania w organizację.
- Rozwój, czyli zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju i szkoleń pomaga rozwijać ich umiejętności, co przekłada się na ich wydajność i satysfakcję z pracy.
- Zadowolenie, czyli stworzenie pozytywnych warunków pracy, takich jak dobre relacje międzyludzkie, elastyczne godziny pracy, konkurencyjne wynagrodzenia, pomagają zwiększyć zadowolenie pracowników z pracy.
- Motywacja, czyli docenianie pracowników poprzez nagrody, słowa uznania i udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej pomaga zwiększyć ich zaangażowanie w realizowanie celów organizacji.
- Partycypacja, czyli zapewnienie pracownikom możliwości wnoszenia swojego wkładu w podejmowanie decyzji i rozwój organizacji, co pomaga zwiększyć poczucie przynależności i motywację do działania.
Chcesz wdrożyć proces kształtowania motywacji i zaangażowania w swoim zespole?
Wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń
+48 697 348 397